ENG:
"All that is solid melts into air" is a phrase from the Communist Party's 1848 manifesto. Taken out of context and immersed in contemporary discourse, it has a poetic dimension that speaks to the acceptance of the situation of alienation in the world of victorious capitalism.
My project is about the possibility of pleasure in a situation of alienation. The state we are in can be compared to how a tourist feels. We are in uncertainty, yet we experience a state of intense feeling of life, a state of intense consumption. This is because we engage a different way of thinking, similar to that of the tourist. One of those who have learned how to profit for themselves from alienated travel. Whether we like it or not, we are absorbed in living the narratives that are offered to us. Our actions and movements no longer belong to us, but it begs the question: did they once belong to us?
To be effective, capitalism, which is endlessly expanding, requires us to follow its logic, and we take on the role of a traveler who is constantly discovering new areas. We are immersed in a flow in which the boundaries of our self become flexible. This allows us to reincarnate and move more freely in both digital and physical space, to make connections, to find new meanings. We live with a sense of postponed death, as we are always on the move. And paradoxically, these and other unsettling feelings now help us continue to enjoy ourselves. Maybe we don't really have a choice to be effective or not?
This project is a kind of journey through landscapes, worlds filled with creatures and images. An alienated journey that one enjoys. In the project, the viewer is a tourist. He is invited to enjoy a picture that is completely cold, emasculated and whose internal logic is not clear to him. At the same time, there is a sense of humility and calmness in the works, which is necessary to accept the position of a dumbed-down observer. In this contemplation there is the illusion of a necessary respite to continue moving again.
RUS:
«Все твердое тает в воздухе» - фраза из манифеста коммунистической партии 1848 года. Вырванная из контекста и погруженная в современный дискурс, она несет в себе поэтическое измерение, которое рассказывает о принятии ситуации отчуждения в мире победившего капитализма.
Мой проект о возможности получать удовольствие в ситуации отчуждения. Состояние, в которым находимся можно сравнить с тем, как себя ощущает турист. Мы находимся в неопределенности, при этом испытываем состояние интенсивного ощущения жизни, состояние интенсивного потребления. Это происходит потому, что мы задействуем иной способ мышления, подобный способу мышления туриста. Одного из тех, кто научился получать для себя выгоду из отчужденного путешествия. Хотим мы этого или нет, но мы поглощены проживанием нарративов, которые нам предлагают. Наши действия и движения перестают принадлежать нам, но встает вопрос: принадлежали ли они нам когда-то?
Чтобы быть эффективными, капитализм , который бесконечно расширяется, требует от нас следовать его логике, и мы примеряем на себя роль путешественника, который постоянно открывает для себя новые области. Мы погружаемся в поток, в котором границы нашего «я» становятся гибкими. Это позволяет свободней перевоплощаться и двигаться как в цифровом, так и физическом пространстве, устанавливать связи, находить новые смыслы. Мы живем с ощущением отложенной смерти, так как мы всегда в пути. И парадоксально, что сейчас эти и другие тревожные ощущения помогают нам продолжать наслаждаться. Может быть, у нас на самом деле нет выбора быть эффективным или нет?
Этот проект своего рода путешествие по ландшафтам, мирам, наполненных созданиями и образами. Отчужденное путешествие, от которого наслаждаешься. В проекте зритель является туристом. Ему предлагается наслаждаться картинкой, которая при этом совершенно холодная, выхолощенная и чья внутренняя логика ему не ясна. При этом в работах есть ощущение смирения и спокойствия, которые необходимы, чтобы принять позицию отупленного наблюдателя. В этом созерцании есть иллюзия необходимой передышки, чтобы вновь продолжить движение.