ENG:
In 2019, I was working on a tanker as an 3rd Officer in the Persian Gulf. The political situation in the region was tense, and terrorist groups were shelling and blowing up merchant ships. To take a break from my heavy thoughts, in the evenings on watch I would turn on the local radio with Persian classics. I liked that the music had no beginning or end. I listened to it and meditated to escape from reality.
I would write notes about my journey, then cut them apart, stir them up, and put them back together again. I wanted to assemble reality in a way that suited me. These textual works are lost, but what remains are the sensations I continued to work with.
My project is about the role of escapism and its potential when conflict and politics take over personal space. The title of the project refers to Martha Rosler's Beautiful Night: Bring War Home series. Only now it is an attempt to bring love into a home within which there is war. An attempt that on the face of it is doomed to fail, still takes its place and we can't escape it. Why does man insist on creating a private space for dreams? And is it possible to walk away from this attempt for good?
The works are artifacts of an alternative world filled with fairytale and ordinary stories. Fantasies about the east have become personal and transformed into a story about my life, in which there is a place for my favorite cats and travels. This alternative world is hidden to human eyes, but we can get access to it if we allow ourselves to look at familiar things from a different angle.
The viewer becomes an accidental witness to a scene from the alternate world. One of the cat-angels usually looks directly at the viewer, as if he has always been watching him. It was important for me to create the feeling that the connections between the objects are invisible and that there is no plot as such. This technique is necessary to establish the irrational connections that operate within the paintings. We enter into a game between the hidden and the manifested, the obvious and the given in hints, only to be completely lost.
RUS:
В 2019 году я работал на танкере помощником капитана в Персидском заливе. В регионе была напряженная политическая обстановка, и террористические группировки обстреливали и взрывали торговые суда. Чтобы отдохнуть от тяжелых мыслей, вечерами на вахте я включал местное радио с персидской классикой. Мне нравилось, что у музыки не было ни начала, ни конца. Я слушал ее и медитировал, чтобы убежать от реальности.
Я писал заметки о своем путешествии, затем разрезал их на части, мешал и составлял заново. Я хотел собрать реальность так, чтобы она меня устроила. Эти текстовые работы утеряны, но остались ощущения, с которыми я продолжил работу.
Мой проект о роли эскапизма и его потенциале в условиях, когда конфликты и политика захватывают личное пространство. Название проекта отсылает к серии работ Марты Рослер Beautiful Night: Bring War Home. Только теперь это попытка принести любовь в дом, внутри которого война. Попытка, которая с виду обречена на провал, все равно занимает свое место и мы от нее не можем уйти. Почему человек настаивает на создании личного пространства для мечтаний? И возможно ли уйти от этой попытки насовсем?
Работы являются артефактами альтернативного мира, наполненного сказочными и обыденными сюжетами. Фантазии о востоке приобрели персональный характер и трансформировались в рассказ о моей жизни, в которой есть место любимым котам и путешествиям. Этот альтернативный мир скрыт для глаз человека, но мы можем получить к нему доступ, если позволим себе посмотреть на привычные вещи под иным углом.
Зритель становится случайным свидетелем сцены из альтернативного мира. Один из ангелов-котов обычно смотрит прямо на зрителя, как-будто он всегда за ним наблюдал. Мне важно было создать ощущение, что связи между объектами невидимы, а сюжета как такового нет. Этот прием необходим для установления иррациональных связей, которые действуют внутри картин. Мы вступаем в игру между скрытым и проявленным, очевидным и данным в намеке, чтобы окончательно потеряться.