AUTOMATIC LOVE


ENG:

In the works I use images created by AI. I translate digital images using diatipia techniques and color the prints with colored pencils.


My project is about the impossibility of getting rid of the sexual objectification of the female body in the world of post-feminist discourse. The desire to objectify the female body is still very common in the culture, but thanks to its widespread critique, it has been relegated to a kind of guilty pleasure. This brings to the surface a conflict with the ethical norm in contemporary discourse.


The use of AI and further manual processing reinforces an ethical aporia: is it ethical for a man to portray a sexualized female image, even if it was not created by him? In this case, who is responsible for the sexual objectification of women by men? Does the AI produce the artifacts we want?


My saying guilty pleasure about the objectification of the female body legitimizes the part of desire that is bought. Manual printing techniques and the twitchy flickering of a pencil produce an unsettling sense of pleasure in us. The use of AI indicates that we will continue to enjoy, but in a different way. Will we enlist non-human agents to delegate responsibility to them? And how easily can AI be built into the chain of production to help us circumvent the current ethical norm?



RUS:

В работах я использую образы созданные ИИ. Я перевожу цифровые изображения с помощью техники диатипии и раскрашиваю оттиски цветными карандашами.


Мой проект о невозможности избавиться от сексуальной объективизации женского тела в мире пост-феминистического дискурса. Желание объективизации женского тела по прежнему является очень распространенным в культуре, но благодаря его повсеместной критике оно вышло в разряд своеобразного guilty pleasure. Это поднимает на поверхность конфликт с этической нормой в современном дискурсе.


Использование ИИ и дальнейшая ручная обработка усиливают этическую апорию: этично ли изображать мужчине сексуализированный женской образ, даже если он был создан не им? В данном случае, кто несет ответственность за сексуальную объективизацию женщины со стороны мужчины? ИИ производит артефакты, которые мы хотим?


Мое проговаривание guilty pleasure об объективизации женского тела легимитизирует ту часть желания, которая купируется. Ручная техника печати и дерганое мельтешение карандаша вызывают в нас тревожное чувство наслаждения. Использование ИИ указывает на то, что мы будем продолжать наслаждаться, но уже по-другому. Будем ли мы привлекать нечеловеческих агентов для того, чтобы делегировать им ответственность? И насколько легко ИИ может быть встроен в цепочку производства, чтобы помочь нам обойти текущую этическую норму?